vrijdag 9 november 2007

Recreatie weer op de agenda van Amstelveen


wandeltocht van vereniging Nemo (struinen.nl)
Toentertijd woonde Ad met een aantal studiegenoten sociale geografie in de boerderij van zijn ouders in de Bovenkerker Polder. We hadden elkaar ontmoet bij de inspraak voor streekplan de Meerlanden.
Op een oud typmachien formuleerden we de brieven naar gemeente, waterstaat, provincie etc. met de plannen voor een fietspad op de Ringdijk B.P.
Kaart Ringdijk
Overzicht fietsknelpunten in de regio
Het groengebied Amstelland was pas opgericht, en het Groene Hart begon voor ons nog bij de Utrechtse Brug in Amsterdam, hoogbouw was er amper.
Intussen is Amstelveen een stuk groter geworden, er is meer autoverkeer langs de Amstel gekomen, en het Groengebied, of het Groene Hart dat daarop aansluit, is nauwelijks bereikbaarder geworden. Een deel van het pad is aangelegd, tussen Nes en Nesserlaan, maar verder waren de geesten nog niet rijp.
Inmiddels is er veel meer belangstelling voor de beleving van het landschap, en de fiets is daarbij wel een must.
Een compromistracé voor fietsers, langs de rand van de bebouwing, blijkt gepland te zijn langs een reservering voor een provinciale weg.
Kortom: het open landschap langs de Ringdijk nodigt ons uit om te fietsen, als de eigenaren maar een recht van overpad op hun dijk willen gedogen, en willen gedogen dat de gemeente op eigen kosten de bodem verbetert en berijdbaar houdt...

3 opmerkingen:

FW zei

In het volle westen zijn gemeentes nog niet zo gewend aan het idee om dingen te onderhouden die nooit hun eigendom worden, maar in regio's met knooppuntfietsroutes gaan heel wat knooppuntroutes over opengestelde landgoederen en dergelijke. Ook de paden van Rijwielpadvereniging Gooi en Eemland liggen zonder uitzondering op grond van allerlei derden.

Nog dichterbij is de Vecht met het Gooi verbonden via 150 meter particuliere grond, waar provinciale waterstaat destijds de verharding verzorgd heeft, op dringend verzoek van bezorgde fietsers en uiteraard met goede afspraken met de eigenaar. Er staan nu al 25 jaar bordjes dat je gedoogd wordt. Zoiets zou kunnen, maar kan een gemeente dat aan?

Anoniem zei

Er moet wel een goede verhouding met de gemeente zijn; je moet bijvoorbeeld overeenkomen dat de weg onder de algemene politieverordening valt en dat een bromfietser daadwerkelijk een bon krijgt - anders heeft de eigenaar het nakijken.

FW zei

In het Gooi is dat geen probleem: daar wordt flink gecontroleerd, en geverbaliseerd op opengestelde, niet-openbare paden en wegen.